Pagina's

18 september 2011

Miss Saigon: Geschiedenis, Indrukwekkend, Dramatisch

Op 12 september was het zover, de derde try-out van Miss Saigon. Met kaarten op rij 2 en de Sing-a-Long in het achterhoofd gingen Yvonne, Netty, Karin, Annelies en ik naar Utrecht.
Miss Saigon is, zoals velen zullen weten, een dramatische musical die qua genre vergelijkbaar is met Les Miserables en Sunset Boulevard. Houd je niet van dit soort musicals, dan kun je Miss Saigon beter overslaan. Ook is het voor emotionele mensen een slim idee om zakdoekjes mee te nemen. Ik heb ze gelukkig niet nodig gehad, waarschijnlijk ben ik te nuchter daarvoor…
Miss Saigon speelt zich af in de laatste maanden van de Vietnam oorlog en de eerste jaren daarna. De Amerikaanse soldaat Chris wordt verliefd op het Vietnamese meisje Kim, na een ontmoeting in de nachtclub Dreamland. Dreamland staat onder leiding van de Regelaar die alles doet om zijn visum voor Amerika te krijgen. Tijdens de plotselinge ontruiming van Saigon raken de geliefden elkaar kwijt. Chris wordt naar de Verenigde Staten gebracht, terwijl Kim in Vietnam achterblijft.
De musicals is volledig gezongen, dus om even achterover te gaan zitten en te ontspannen is er niet bij. De dramatiek is goed terug te horen in de muziek, die prachtig is, maar naar mijn idee soms te vaak wordt herhaald. De musical speelt zich af rondom het thema: de Vietnam oorlog, om het verhaal goed te kunnen volgen is wel wat achtergrondinformatie nodig, het is dus slim om van te voren even op Internet rond te kijken anders loop je de kans dat je halverwege de musical niets meer kan volgen…
Omdat het de derde try-out was hadden we de complete eerste cast. Geen fout te bespeuren, het ensemble is geweldig en ze hebben alles gegeven. Prachtig om te zien!

Stanley Burleson en de Regelaar is een geweldige combinatie! Stanley blijft een showman en entertainer en die twee dingen kan hij in deze rol heel goed combineren. En ook zijn timing voor humor is geniaal! Ik heb echt zitten genieten van zijn solo’s!
Na-Young Jeon, die de rol van Kim voortreffelijk speelt is voor mij een nieuw aanstormend talent: haar inlevingsvermogen en zang zijn fenomenaal!
Ook Ton Sieben is een groot talent! Samen met Na-Young speelt hij geweldige dialogen waarin hij goed laat zien wat hij allemaal kan.
Kok-Hwa Lie doet het als Thuy ook heel goed! Hele sterke zang en hij weet zichzelf echt neer te zetten als leider!
Brigitte Heitzer weet zich, ondanks haar kleine rol, wel even te laten horen. De rol van Ellen is een lastige maar Brigitte weet hem toch geweldig te vertolken!
Edwin Jonker is naar mijn idee de zwakste zanger van het stel. Gelukkig was zijn zang in de tweede acte veel sterker, zijn acteerwerk is wel de hele voorstelling goed geweest!

Zoals misschien te merken is, ben ik erg enthousiast over deze musical. Mijn overmatig gebruik van uitroeptekens ondersteunt die conclusie. Het enige grote minpunt van de musical vind ik het einde. Het is een gesloten einde dat ik niet helemaal kan begrijpen. That’s it?! Was mijn reactie, sommigen zullen het prachtig vinden maar ik vind dat het einde te simpel is. Een indrukwekkende musical verdient gewoon een indrukwekkend en vooral grote finale!
With love,
Evy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten