Pagina's

12 januari 2013

Recensie: Les Misérables The Movie 2012

In 1815 komt Jean Valjean na 19 jaar dwangarbeid, voor het stelen van een brood, vrij. Commisaris Javert laat hem voorwaardelijk vrij maar de rest van zijn leven zal Jean Valjean in de gaten worden gehouden door Javert. Jean Valjean besluit te vluchten voor Javert. In 1823 gaat een stuk beter met Valjean. Onder de naam Monsieur Madeleine heeft hij zich opgewerkt tot de eigenaar van een fabriek en tot burgermeester. Maar hij kan niet voorkomen dat een van de arbeidsters van zijn fabriek, Fantine onterecht onslagen wordt en daarna in de protitutie terecht komt. Als Fantine overlijdt beloofd Valjean dat hij zich over haar dochtertje Cosette zal ontfermen. Vanaf dat moment zal het leven van Valjean veranderen.

Les Misérables is een roman geschreven door de Fransman Victor Hugo. De meeste mensen zullen Les Mis echter kennen van de musical. Het is de langstlopende musical van de wereld, in Londen is de musical al 27 jaar te zien.

Het immense gevoel dat je krijgt in de beginscène wordt helaas niet doorgezet in de rest van de film. Dit was niet noodzakelijk geweest maar het begin zou zo wel verkeerde verwachtingen kunnen scheppen. Toch blijft de rest van de film fenomenaal. Met zowel close-up als overzicht shots zit er genoeg dynamiek in de film. 158 Minuten zonder pauze is een lange zit, maar het is het waard.

De acteurs brengen veel emotie over en zingen live. Zo komt alles heel natuurlijk over. De combinatie van acteurs en musicalacteurs zorgt ook voor een goede balans tussen de verschillende zangstemmen. Er zijn wel wat aanpassingen gedaan, vooral in de volgorde van de nummers. Dit heeft gelukkig een positieve invloed gehad en zorgt ervoor dat de film beter loopt.

Als theaterliefhebber hoop je dat de film net zo goed is als de musical maar in dit geval is de film zelfs beter!

With Love,
Evy